Sabar?

|



Kuala Sungai Baru
Salam


مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِندَ اللّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُواْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ
"Apa yang di sisimu akan lenyap, dan apa yang ada di sisi Allah adalah kekal. Dan Kami pasti akan memberikan ganjaran kepada mereka yang bersabar, dengan ganjaran yang terbaik di atas apa yang mereka lakukan"

Surah Al Nahl 96 


Setelah saya pulang ke Malaysia, memang sangat panas. Dengan suhu yang panas inilah telah membesarkan saya selama 20 tahun.Memang terasa berbeza dengan suhu yang berlainan ini,maka saya perlu bersabar sebelum tubuh ini dapat membiasakan diri dengan suhu yang berbeza ini.

Melihat kepada keadaan lalu lintas, saya termenung sejenak dengan kesabaran rakyat Malaysia.Suka memandu laju, memotong pada garisan 'double line', lori memandu dengan had laju yang berlebihan dan sebagainya. Di manakah kesabaran masyarakat? Adakah setiap masa kita perlu tergesa - gesa? Adakah masyarakat suka mengambil risiko? Tidak berfikir jauh tentang masa depan dan hak pengguna jalan raya yang lain?

Mengapa tidak bersabar? Mengapa? dan Mengapa? Mari kita muhasabah diri....


0 comments: