Bahasa bahasa rumah aku

|
Salam,

Masa kat KYUEM dulu cheletmate(Mas, Azri,dan Famy) aku selalu menyakat aku dengan mengatakan aku mengunakan bahasa pelik atau pon bahasa jasin....(mungkin dinamakan semperna aku yg bekas pelajar MRSM Jasin).Mungkin bahasa ini pelik,tetapi mungkin menjadi rencah percakapan aku dengan family aku atau pon percakapan aku sendiri..haha

Bahasa Rumah atau bahasa melaka Bahasa Melayu Standard


Mengeteh = Minum pagi@makan tengah hari kat luar
Kuak Lentang = Tidur
Main Golf = Memotong rumput mengunakan mesin sangkut
Ubat Ketiak = Deodoran
Bercinta = Gelaran kat ak yg suka main game
Perang = main game
Siput = gelaran mengantikan b**i
makan kuching = friskies
tok janggut = KFC
sepin = pin baju
dabal = double
konfom = confirm
hawau = penyakit hawar/gelaran menegur@sapaan org melake
Simpang = pekan yg terdekat dengan rumah aku
begau = keras kepala
peti sejuk = bile satu bilik sejuk sangat kerna air cond pasang kuat
kain gombang = kain pelikat
berlenging = tanpa baju
mengebom = buang air besar
short call = buang air kecil
long call = buang air besar
melombong = membersihkan hidung
jumpe queen Elizabeth = buang air besar
co pilot = saper2 yg duduk sebelah kerusi pemandu
pilot = pemandu
tempat berucap = tandas
landing gear= kaki ayam
wing commander = gelaran kepada sesiapa yg suka makan kepak ayam

so bahasa nie pon pelik,tapi aku pon tak tau lah,semoga Dewan Bahasa dan Pustaka dapat menerima bahasa ini...hehe

0 comments: