Mars and Venus?

|
Salam

Lama juga blog ini bersawang sawang..Sekarang suka main tumblr jika tiada apa yang hendak di tulis. Gambar, quote dan link youtube semua akan diletak di situ. Jika hendak mengeluarkan idea dari kepala, inilah tempatnya.

Lelaki dan Wanita, dua insan yang mempunyai watak yang berlainan dan saling melengkapi. Inilah pandangan saya terhadap dua insan yang diciptakan oleh Allah S.W.T.Ape orang nak cakap cakaplah, tetapi bagi saya inilah.

Mungkin pandangan ini berasal daripada orang yang mentah, masih tidak  berkahwin dan kurang pengalaman. Tetapi masalah besar yang menyebakan pergaduhan atau perselisihan faham antara dua jantina ini, apabila kedua duanya tidak berkomunikasi dengan baik dan memahami fitrah antara keduanya.

Ibarat mencurah minyak ke api...ibarat menembak peluru ke tangki minyak, atau ibarat meletakan air kedalam minyak panas...pergaduhan akan tercetus dengan lebih besar tanpa komunikasi.

Komunnikasi yang tergantung atau kurang tepat menyebabkan kita gagal memberikan maklumat kepada jantina satu lagi dengan lebih baik. Maka mungkin ini akan menyebabkan kita gagal memahami berlawanan dengan jantina kita dengan baik. Namun berpadalah, pastikan komunikasi tidak melanggar batas syarak yang dibenarkan.

Semua tidak mahu memahami antara satu sama lain, masing - masing tidak kisah, dan membiarkan ini sahaja tanpa sebarang revolusi pembaharuan.Namun masing masing ada cara tersendiri, fikirlah dan gunakan sedikit common sense.Memang banyak buku menceritakan mengenai perkara ini.Tetapi sejauh manakah si pembaca mengaplikasikanya? Ego tetap Ego? Perbaiki diri, renungi kembali...

Komunikasi dan memahami antara satu sama lain merupakan satu kunci...mungkin ade lagi perkara yang masih saya tidak nampak dan perlu belajar lagi dalam perkara ini. Namun saya masih mentah :(

Sekadar luahan otak yang penat , selamat malam =)

0 comments: