Mature in advance?

|
Salam

He gives wisdom to whom He wills, and whoever has been given wisdom has certainly been given much good. And none will remember except those of understanding.


Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya). Dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya.


Al Baqarah 269

Break for lunch before dzuhur.

Setiap perkara yang berlaku akan membawa kepada kita sesuatu hikmah atau pengajaran. Nampak atau tidak nampak sahaja. Ia juga bergantung pada persepsi dan bagaimana kita menganalisa sesuatu perkara yang berlaku.

Maka sentiasa berfikir dari luar kotak untuk mengambil sebarang hikmah dan pengajaran. Jangan hanya berfikir untuk untung atau ''advantage'' pada jangka masa pendek. Bersabarlah jika bukan kali ini ia tidak berpihak pada kita, tetapi fikirlah dan ambilah pengajaran! Marilah matang dalam menghadapi kehidupan ini.

0 comments: