20 Feb : Life is open secret

|
Salam

Hari 20 Feb, antara tarikh yang penting dalam hidup saya. Tarikh lahir arwah Abah. Kadang - kadang masih sukar untuk aku berdiri kukuh di atas kaki sendiri. Ia terlalu berat dan sukar. Kehilanganya memberikan kesan impak yang sangat besar dalam kehidupanku.

Terlalu banyak perkara telah aku coretkan di sini, aku bukanlah mahu menyerah dengan mengikut arus, namun aku perlu bangkit melawan arus.

Aku teringat analogi kapal dan tukang kayu oleh Said Nursi Badiuzzaman , aku tidak mahu menjadi tukang kayu yang hanya memikul kayu disepanjang perjalanan,

Terlalu banyak perkara telah aku lalui, kehidupan ini terasa pendek, perkara berlalu dengan pantas, aku akan menghampiri pada penghujungnya yang belum pasti.

Benar,' life is a open secret ' I am trying my best, to be strong. Sometimes, our life not like the fairytale before we sleep, there are many secrets behinds what is happens.

Look back, think from different perspective, and  keep breathing under the light of Allah. I remember the Doctor and Child analogy from Said Nursi,

Please, be strong my friend :)
Allahuálam

On the junction

|
Salam

Apabila melihat pada keadaan sekarang, aku sering tertanya - tanya pada jalan yang patut aku pilih. Walaupun jalan yang ada tidak begitu mudah dan menyakitkan, ia perlu ditempuhi walau sepayah mana ia.

Aku sudah berjalan jauh dan kadang - kadang aku ingin menyandarkan diri pada batang - batang kayu ditepi jalan untuk menghilangkan lelah. Namun aku tidak mampu, kerana ia masih tidak menghilangkan penat.

Ranjau bukan penghalang, dan bukan alasan. Bangkit berjalan dan terus mara ke hadapan.

Stop and Observe

|
Salam

Pembelajaran paling berharga adalah pengalaman.Aku teringat pada satu ketika, selepas SPM, takala semua sedang sibuk untuk masuk kelas memandu, aku teringat aku pernah memerah keringat di Pasar Tani dan Pasar Malam selama 6 bulan secara berterusan untuk mencari sesuap rezeki.

Ia bagaikan satu pembelajaran yang sangat berharga untuk aku berdikari.Sungguh, tugasan yang diberikan oleh arwah abah merupakan tugas melalui kepercayaan, pada mulanya, memang agak berat untuk arwah abah memberikan beberapa tugas yang sangat penting untuk mendirikan gerai, seperti contoh, untuk memasang payung untuk memberikan perlindungan yang maksimum kepada barangan jualan.Teknik memasang payung merupakan salah satu teknik yang agak penting. Ini memastikan, barang jualan tidak basah ketika hujan, tidak panas ketika matahari memancar, dan memberikan keselesaan total kepada pembeli dan penjual.Pada mulanya, aku tidak dibenarkan untuk memasang atau 'set up' payung, namun lama kelamaan aku dibenarkan atas kepercayaan.Kepercayaan yang dipupuk, merupkan satu amanah yang sangat berat.Cuba lihat pada kehidupan kini, terlalu banyak amanah yang dipegang, berapa banyakah yang mampu kita jalankan dengan baik?

Aku juga mula menjual barangan secara kecil -kecilan di samping gerai yang besar milik arwah abah.Dimulakan dengan duit lebih biasiswa dari MRSM, lebih kurang RM 100, aku mula menjual gula - gula dan coklat.Walaupun untungnya tidak lah lumayan, namun, seingat aku, aku mampu untuk berdikari membeli beberapa barangan idaman serta, aku menggunakan wang tersebut, sebagai wang belanja tambahan semasa aku mendaftar Matrikulasi dan A -Level. Aku mampu untuk mendapat untung bersih dalam Rm 20 -30 dalam satu kali perniagaan.Aku sangat - sangat menjaga dalam soal penggunaan wang secara berhemah dan tertib, kerana, aku pernah merasa bukan mudah untuk mendapatkan wang.

Sudah hampir 5 tahun aku meninggalkan tapak pasar tani, banyak kenangan yang membuatkan aku tersenyum dan sedih. Terlalu banyak usaha dan keringat yang dicurahkan oleh segenap manusia di situ, yang berjuang untuk mencari sesuap rezeki. Semangat untuk meneruskan kehidupan.Walaupun banyak perkara yang menekan, mereka terus bangkit untuk teruskan kehidupan.Ada diantara mereka merupakan golongan terpelajar, namun nasib tidak menyebelahi mereka untuk hidup dengan mudah.

P.S : Regime Mubarak dan Ben Ali ? Pernahkah mereka memikirkan nasib golongan dibawah? Adakah serupa yang berlaku di Malaysia?

Memory and Dream

|
Salam

Cubitan sayang Allah, mungkin membuka mata yang lena dan berat.
Tersedar dari mimpi indah kepada realiti.
Lamunan terhenti seketika.
Memandang belakang pada jalan yang telah dilalui.

Penuh seribu rahsia serta kenangan.
Mencorak pandangan pada hari ini
Memandang kehadapan pada belum pasti.
Hanya bergantung pada Ilahi.
Atas jalan yang terbentang kini.

Published with Blogger-droid v1.6.5