Between Progressive and Conservative in our journey

|
Salam

Travelodge Coventry 0100

Mengimbau kepada masa silam, sering memberikan aku inspirasi untuk meneruskan kembali kehidupan. Banyaknya pengajaran dan pengalaman yang ditimba membuat langkah - langkah kehidupan seterusnya lebih mencabar dan ketahanan mental dan emosi yang tinggi.

Kehidupan yang berlalu sepanjang beberapa tahun ini membuatkan aku terfikir tentang ketentuan Allah.Setiap pengalaman yang berlalu, saya kutip dan saya simpan untuk rujukan masa hadapan. Banyak maunsia sering suka melupakan kisah silamnya, tanpa mengambil pengajaran daripadanya, membuatkan kita sering mengulang kesilapan yang kita pernah lakukan sekali lagi.

Kita sering melaungkan perubahan. Tanpa sedari, kita juga merupakan insan yang takut untuk berubah. Kadangkala kita menganggap kita seorang terbaik, dan tanpa kita sedari, kita juga merupakan seorang manusia yang lemah juga.

Semalam dunia dikejutkan dengan protest daripada rakyat Tunsia yang menuntut kepada perubahan di dalam negara. President nya Zine Abdine yang memerintah sejak daripada 1987 sehingga kini. Satu pemerintahan yang lama dan authoritarian. Beliau terlibat dalam rampasan kuasa secara coup de etat bagi president sebelum ini Habib Bourgiba. Beliau ingin membawa kepada perubahan (progressive) tetapi dari segi masa yang sama beliau seorang yang (conservative ) takut kepada kejatuhan beliau sebagai seorang president. Beliau terlupa akan kesilapan lalu yang dilalui oleh president sebelumnya.Penyakit pemimpin politik agaknya?

Adakah kita seorang yang terlalu conservative? Adakah perubahan yang kita ingin lakukan (progressive) akan  membawa kebaikan? Marilah kita kembali kepada al quran dan sunnah serta common sense yang semakin menghilang dalam kehidupan sekarang ini.Jangan takut untuk berubah, dan pastikan langkah itu tepat, serta berdoa agar dimudahkan dalam perjalanan kehidupan.

0 comments: