Istiqamah dan Karamah

|
Salam

Sesungguhnya orang-orang yang menegaskan keyakinannya dengan berkata: "Tuhan kami ialah Allah", kemudian mereka tetap teguh di atas jalan yang betul, akan turunlah malaikat kepada mereka dari semasa ke semasa (dengan memberi ilham): "Janganlah kamu bimbang (dari berlakunya kejadian yang tidak baik terhadap kamu) dan janganlah kamu berdukacita, dan terimalah berita gembira bahawa kamu akan beroleh syurga yang telah dijanjikan kepada kamu.


"Kamilah penolong-penolong kamu dalam kehidupan dunia dan pada hari akhirat; dan kamu akan beroleh - pada hari akhirat - apa yang diingini oleh nafsu kamu, serta kamu akan beroleh - pada hari itu - apa yang kamu cita-citakan mendapatnya.


"(Pemberian-pemberian yang serba mewah itu) sebagai sambutan penghormatan dari Allah Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani!"


Fussilat 30-32

Saya teringat mengenai satu kata - kata yang sangat mendalam maksudnya.Sebaik baik karamah adalah istiqamah. Saya tak ingat sumbernya, tetapi memang istiqamah sukar untuk dikekalkan sepanjang jalan kehidupan.

Berapa orangkah dapat istiqamah study 4 jam sehari? Berapa orangkah dapat istiqamah solat jemaah sehari semalam 7 hari seminggu? Berapa orangkah istiqamah mebaca quran setiap hari?Owh, saya pun masih tidak mampu untuk istiqamah.

Kita perlu kekal dengan jati diri tanpa berubah mengikut persekitaran juga satu istiqamah. Istiqamah nampak mudah...aplikasinya memerulukan disipin yang tinggi dan kuat.

Ya Allah, jadikan hambaMu dalam orang yang beristiqamah membuat kebaikan. Amin

Mars and Venus?

|
Salam

Lama juga blog ini bersawang sawang..Sekarang suka main tumblr jika tiada apa yang hendak di tulis. Gambar, quote dan link youtube semua akan diletak di situ. Jika hendak mengeluarkan idea dari kepala, inilah tempatnya.

Lelaki dan Wanita, dua insan yang mempunyai watak yang berlainan dan saling melengkapi. Inilah pandangan saya terhadap dua insan yang diciptakan oleh Allah S.W.T.Ape orang nak cakap cakaplah, tetapi bagi saya inilah.

Mungkin pandangan ini berasal daripada orang yang mentah, masih tidak  berkahwin dan kurang pengalaman. Tetapi masalah besar yang menyebakan pergaduhan atau perselisihan faham antara dua jantina ini, apabila kedua duanya tidak berkomunikasi dengan baik dan memahami fitrah antara keduanya.

Ibarat mencurah minyak ke api...ibarat menembak peluru ke tangki minyak, atau ibarat meletakan air kedalam minyak panas...pergaduhan akan tercetus dengan lebih besar tanpa komunikasi.

Komunnikasi yang tergantung atau kurang tepat menyebabkan kita gagal memberikan maklumat kepada jantina satu lagi dengan lebih baik. Maka mungkin ini akan menyebabkan kita gagal memahami berlawanan dengan jantina kita dengan baik. Namun berpadalah, pastikan komunikasi tidak melanggar batas syarak yang dibenarkan.

Semua tidak mahu memahami antara satu sama lain, masing - masing tidak kisah, dan membiarkan ini sahaja tanpa sebarang revolusi pembaharuan.Namun masing masing ada cara tersendiri, fikirlah dan gunakan sedikit common sense.Memang banyak buku menceritakan mengenai perkara ini.Tetapi sejauh manakah si pembaca mengaplikasikanya? Ego tetap Ego? Perbaiki diri, renungi kembali...

Komunikasi dan memahami antara satu sama lain merupakan satu kunci...mungkin ade lagi perkara yang masih saya tidak nampak dan perlu belajar lagi dalam perkara ini. Namun saya masih mentah :(

Sekadar luahan otak yang penat , selamat malam =)

Sleepy and Awake

|
Salam

Terjaga diwaktu pagi..

Kehidupan university bermula sekali lagi buat tahun yang ketiga.Alhamdullilah, aku akan meneruskan pembelajaran yang akan bermula hari ini.

Mengisi kehidupan dengan sesuatu yang bermanfaat, menyebabkan aku terfikir, kehidupan ini bukanlah satu perkara yang hanya kita sahaja, ia akan melibatkan satu ruang lingkup masyarakat. Kegagalan untuk berinteraksi dengan masyarakat dengan baik akan menyebabkan kegagalan seorang insan bagi menjalankan tanggungjawabnya kepada masyarakat dengan mementingkan diri sendiri.

Maka, interaksi itu penting, kita tidak boleh hidup tanpa orang lain. Sedarlah, kita tidak boleh berseorangan dalam kehidupan ini, janganlah cuba untuk menyendiri, kelak membinasakan diri.