Decision

|
St.Catherine,Egypt
Salam

Decisions are made by those who show up.

Harry S Truman

Moral:In election,if we not coming to vote,we not included our self to make decision.So no change can be done...

Propaganda

|
Dahab,Egypt
Salam



The conscious and intelligent manipulation of the organized habits and opinions of the masses is an important element in democratic society. Those who manipulate this unseen mechanism of society constitute an invisible government which is the true ruling power of our country.

Edward Bernays

Sejauh langkahku

|

Salam

Esok hari Isnin, hari baru dalam Term 3.

Bermulanya term baru menadakan gendang perang sudah ditalu talu.Teringat masa nak exam,Arwah abah selalu menumpamakan aku sebagai panglima perang untuk menaikan semangat aku dari sekolah rendah sehinggalah ke Universiti.

Arwah Abah selalu berkata:
"Kalau nak pergi perang,kena siapkan semua sekali siap siap.Tentera kena latih,senjata kena asah siap, strategi kena rancang.Semua aspek sangat penting lagi waktu perang ini.Sambil itu memang kuat doa. Untuk terus hidup dalam perperangan adalah satu perjuangan"

Itulah azimat yang ditinggalkan...Arwah abah memang pemangkin semangat yang paling hebat dalam hidupku.

Jalan bukan panjang
Tidak juga tenang
Bukan sentiasa terang
Bukan selalu lapang


~Al Fatihah~

Taqwa

|

وَيُنَجِّى ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ٱتَّقَوۡاْ بِمَفَازَتِهِمۡ لَا يَمَسُّهُمُ ٱلسُّوٓءُ وَلَا هُمۡ يَحۡزَنُونَ ٦١
Salam

And Allah will save those who feared Him by their attainment; no evil will touch them, nor will they grieve.

Dan (sebaliknya) Allah akan menyelamatkan orang-orang yang bertaqwa (yang menjauhkan diri dari perbuatan syirik dan maksiat) dengan mereka mendapat kemenangan besar (keredaan Allah) mereka tidak akan disentuh sesuatu yang buruk, dan tidak akan berdukacita.

Az - Zumar 61



Kursus Pra Perkahwinan Warwick 2010

|

Salam


Sila layari www.iluvwarwick.wordpress.com untuk maklumat lanjut!

Pengajaran dari Debu

|

Salam



Oleh kerana debu gunung berapi di Iceland yang terletak utara dari UK, habis semua penerbangan seluruh Eropah barat terpaksa dihentikan hampir seminggu.

Ia menganggu,merencatkan perjalanan ribuan penumpang kapal terbang seluruh dunia baik di timur dan di barat yang melibatkan kerugian berbelas million sehari.

Ada pelajar Warwick yang bercuti di Spain terpaksa balik menaiki bas yang melibatkan perjalanan hampir satu hari. Lecturer saya terpaksa membatalkan percutian ke Greece dan menyebabkan beliau emotional satu hari.

Pengebumian Presiden Poland tidak dapat dihadiri oleh figure -figure besar dunia seperti Barrack Obama, Nickolas Sarcozy dan Stephen Harper.

Untuk mengetahui 'aftermath' disebabkan oleh debu tersebut sila kilik pada link disediakan.


Sekecil - kecil debu boleh mengganggu kehidupan manusia.Teringat saya pada kisah Raja Namrud yang bongkak dalam al Quran:

أَلَمۡ تَرَ إِلَى ٱلَّذِى حَآجَّ إِبۡرَٲهِـۧمَ فِى رَبِّهِۦۤ أَنۡ ءَاتَٮٰهُ ٱللَّهُ ٱلۡمُلۡكَ إِذۡ قَالَ إِبۡرَٲهِـۧمُ رَبِّىَ ٱلَّذِى يُحۡىِۦ وَيُمِيتُ قَالَ أَنَا۟ أُحۡىِۦ وَأُمِيتُ‌ۖ قَالَ إِبۡرَٲهِـۧمُ فَإِنَّ ٱللَّهَ يَأۡتِى بِٱلشَّمۡسِ مِنَ ٱلۡمَشۡرِقِ فَأۡتِ بِہَا مِنَ ٱلۡمَغۡرِبِ فَبُهِتَ ٱلَّذِى كَفَرَ‌ۗ وَٱللَّهُ لَا يَہۡدِى ٱلۡقَوۡمَ ٱلظَّـٰلِمِينَ

Have you not considered the one who argued with Abraham about his Lord [merely] because Allah had given him kingship? When Abraham said, "My Lord is the one who gives life and causes death," he said, "I give life and cause death." Abraham said, "Indeed, Allah brings up the sun from the east, so bring it up from the west." So the disbeliever was overwhelmed [by astonishment], and Allah does not guide the wrongdoing people.

Tidakkah engkau (pelik) memikirkan (wahai Muhammad) tentang orang yang berhujah membantah Nabi Ibrahim (dengan sombongnya) mengenai Tuhannya, kerana Allah memberikan orang itu kuasa pemerintahan? Ketika Nabi Ibrahim berkata: "Tuhanku ialah Yang menghidupkan dan Yang mematikan". Ia menjawab: "Aku juga boleh menghidupkan dan mematikan". Nabi Ibrahim berkata lagi: "Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, oleh itu terbitkanlah dia dari barat?" Maka tercenganglah orang yang kafir itu (lalu diam membisu). Dan (ingatlah), Allah tidak akan memberikan petunjuk kepada kaum yang zalim.

Al Baqarah 158

Maka beliau dihancurkan dengan oleh nyamuk yang kecil seperti disebutkan di dalam Al -Bidayah wa an Nihayah tulisan Ibnu Katsir.Seorang raja Babilon yang hebat dan kuat hancur dengan mudahnya dengan serangga yang kecil.

Maka apakah kita tidak berfikir tentang kekuasaanya??? Benda yang kecil mempunyai impak yang hebat dalam kehidupan kita ini seperti kesan debu dari gunung berapi dalam kehidupan manusia hari ini.

Allahu'alam

All kinds of Roses

|

Salam






All kinds of roses [2x]
All kinds of roses, grow in my garden,
All kinds of creatures [2x]
All kinds of creatures, run on my land,
All kinds of children [2x]
All kinds of children, play in my yard,
So many feelings, so many feelings, flow through my blood

All kinds of people [2x]
All kinds of people, make up my life,
All kinds of faces [2x]
All kinds of faces, show me their love,
All kinds of lanterns [2x]
All kinds of lanterns, light up the dark,
But there's only one God, only one God, has a place in my heart

All kinds of roses [2x]
All kinds of roses, grow in my garden

Causes

|

Salam

The knowledge of anything, since all things have causes, is not acquired or complete unless it is known by its causes.

Ibnu Sina

Hidayah

|

Salam

إِنَّكَ لَا تَہۡدِى مَنۡ أَحۡبَبۡتَ وَلَـٰكِنَّ ٱللَّهَ يَہۡدِى مَن يَشَآءُ‌ۚ وَهُوَ أَعۡلَمُ بِٱلۡمُهۡتَدِينَ


Indeed, [O Muhammad], you do not guide whom you like, but Allah guides whom He wills. And He is most knowing of the [rightly] guided.

Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang engkau kasihi (supaya ia menerima Islam), tetapi Allah jualah yang berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang (ada persediaan untuk) mendapat hidayah petunjuk (kepada memeluk Islam).

Al Qasas 56

Hope

|
Salam

Lo ultimo que muere es la esperanza

Translation = Hope dies last

Spanish Proverb

The First Election Debate

|
Salam

Nick Clegg wins!!!
Hungs parliament perhaps?

Doa

|

Salam

8:45


Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu bertemu dengan sesuatu pasukan (musuh) maka hendaklah kamu tetap teguh menghadapinya, dan sebutlah serta ingatilah Allah (dengan doa) banyak-banyak, supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan).

Surah Al Anfal 45

Lazy

|

Math building,University of Warwick


Salam


"Hedyn pob drwg yw diogi."
Welsh Proverb

Translation: "The seed of all evil is laziness."


Mari study beramai-ramai....exam nak dekat!
Jangan Malas!

Old Friends

|
Salam

Yes'm, old friends is always best, 'less you can catch a new one that's fit to make an old one out of.
Sarah Orne Jewett



East in West

|

Salam

Post Panjang

Hari ini saya berkelana dari Coventry ke London. Hasrat di hati ingin bertemu dengan Huzaifah, yang sibuk dengan examnya yang bakal berlangsung tidak lama lagi.

Bertolak dari Coventry lebih kurang jam 1.15 petang.Tetapi saya sampai di Pool Meadow Bus Station lebih kurang jam 1 petang bagi memastikan saya tidak ketinggalan bas. Pada jam 1.15 petang tibalah bas 460 yang bakal membawa saya ke London. Bas kali ini tidak berwarna putih tetapi bus berwarna merah tua yang tertulis Dhillon of London.

Terus terlintas dalam pemikiran saya bahawa bus ini dimiliki oleh seorang yang berketurunan India. Pemikiran saya terus teringat bagaimana orang - orang British menawan India dan menjadikanya sebagai tanah jajahan. Dan kini mereka membina empayar perniagan mereka di kota London!

Tetapi, saya agak tidak berpuas hati dengan servis yang diberikan. Jika pemandu National Express, mereka akan melihat tiket kita ,dan menyusun bag kita di tempat bagasi. Ini dapat membantu warga tua yang tidak berdaya untuk menaiki bus. Tetapi pemandu yang berketurunan dari Asia Selatan hanya membiarkan semua penumpang menyusun bag mereka di temapat bagasi. Beliau hanya melihat tiket sahaja...terpaksa makcik - makcik tua menyusun dan menolak bag mereka di tempat bagasi.

Satu lagi peristiwa yang sangat saya tidak berpuas hati semasa saya menaiki bus.Seorang makcik tua berada dihadapan saya dan ingin duduk di tempat prioriti.Ada seorang wanita muda yang berasal dari kawasan Asia duduk di tempat tersebut. Beliau tidak ingin memberikan tempat tersebut walaupun melihatkan keadaan wanita tua yang tidak berapa gagah dan membuat "argument" dengan makcik tersebut sebelum beliau memberikan tempat tersebut.

Saya termenung sendirian, fikiran berputar putar. Dari buku "Religion in Rise" karangan Dr Murad Hoffman, ada menyebutkan bahawa East dan West saling melengkapi. Masalah yang berlaku di barat mempunyai ubatnya di Timur dan ubat kepada masalah yang berada di Timur berada di Barat.

Perubahan sukar di lakukan,tetapi ia perlu ke arah pembentukan masyarakat yang berwibawa!



Curiosity

|

Salam


"I have no special talents. I am only passionately curious."

Albert Enistein

Father & Son

|
Salam


Father
It's not time to make a change,
Just relax, take it easy.
You're still young, that's your fault,
There's so much you have to know.
Find a girl, settle down,
If you want you can marry.
Look at me, I am old, but I'm happy.

I was once like you are now, and I know that it's not easy,
To be calm when you've found something going on.
But take your time, think a lot,
Why, think of everything you've got.
For you will still be here tomorrow, but your dreams may not.

Son
How can I try to explain, when I do he turns away again.
It's always been the same, same old story.
From the moment I could talk I was ordered to listen.
Now there's a way and I know that I have to go away.
I know I have to go.

Father
It's not time to make a change,
Just sit down, take it slowly.
You're still young, that's your fault,
There's so much you have to go through.
Find a girl, settle down,
if you want you can marry.
Look at me, I am old, but I'm happy.

Son
All the times that I cried, keeping all the things I knew inside,
It's hard, but it's harder to ignore it.
If they were right, I'd agree, but it's them They know not me.
Now there's a way and I know that I have to go away.
I know I have to go.

A path of Messenger

|

Salam

And (remember) the Day when the Zâlim (wrong-doer, oppressor, polytheist) will bite at his hands, he will say: "Oh! Would that I had taken a path with the Messenger ( Muhammad SAW). (27)
"Ah! Woe to me! Would that I had never taken so-and-so as a Khalil (an intimate friend)! (28) "He indeed led me astray from the Reminder (this Qur'ân) after it had come to me. And Shaitân (Satan) is to man ever a deserter in the hour of need." (Tafsir Al-Qurtubi) (29)

Al Furqan 27-29

A Sunset Stroll

|

Salam


Pagi yang mendung,tidak berpanjangan.
Petang yang cerah, jangan dilepaskan.
Putik -putik bunga mula jelas kelihatan.
Berjalan jalan melihat kebesaran tuhan.

Angin bayu bertiup lemah.
Coventry indah dan bersih dari sampah.
Kasut menyapu daun yang bersepah.
Hati gembira lihat lalulintas yang berhemah.

Bunga kuning jelas menawan.
Bunga putih hati tertawan.
Kumbang -kumbang terbang berkeliaran.
Lantas meneman bunga idaman.

Matahari jingga mula tenggelam
Jalan ke rumah semakin kelam.
Semakin lama semakin hitam.
Tanda hari semakin malam.

Hati tenang tidak terkata.
Lihat kebesaran yang maha Esa.
Tidak tergambar seribu kata
Hanya menawan, mendakap jiwa.

It's time for change

|

Salam

General Election of Britain telah diumumkan

6th May 2010

it's time for change!!!

Undi jangan tak undi!

Nation Strength

|

Salam

"Nerth gwlad, ei gwybodaeth."
Welsh Proverb
Translation: "The strength of a nation is its knowledge."